detfalskested

Facebook-dræberen

29. september 2014 af Mikkel Munch Mortensen

For nogle dage siden, tilsyneladende ud af ingenting, eksploderede hypen om det nye sociale netværk, Ello. De slår sig – fint hjulpet på vej af medierne – op på at være en slags modpol til Facebook, ved ikke at være en reklameplads hvor brugerne er produktet der sælges til annoncørerne. Om det lykkes vil tiden vise. Man kan, på trods af sin tvivl, ikke andet end håbe det. Men selv da har vi kun løst en lille del af problemet med Facebook. Al vores data vil stadig være samlet 1 sted.

Lige nu lader det til at Ello mest bliver brugt til, med rettidig ironisk distance, at positionere sig som social media first mover. Min egen skeptipessimistiske forudsigelse er at det heller ikke rigtigt rykker længere end det. Men jeg kan tage fejl. For jeg hører fra flere sider en – til tider nedladende – sammenligning med Diaspora, der for nogle år siden i medierne også blev udråbt til at være den nye Facebook-dræber. Og som i de flestes øjne var en dødfødt døgnflue. Går man dem på klingen og spørger om de har været logget ind siden de registrerede sig, siger de oftest nej. Og så er de for det første selv ude om at fluen ikke levede længere end et døgn. men endnu vigtigere: De tager fejl.

Jeg er en af de (få?) der troede så meget på filosofien bag Diaspora at jeg holdt fast. Og det er jeg glad for. I dag henter jeg langt mere inspiration på Diaspora end jeg gør på Facebook. Dog krævede det noget tid før jeg forstod at udnytte Diasporas muligheder. Og derfor vil jeg i anledningen af Ello-hypen her komme med et par gode råd til at bruge Diaspora. For Facebook-alternativet findes allerede. Det trives. Og vigtigst af alt: Der genereres andet – og langt mere – indhold på Diaspora end "nå, så er jeg også ny (og alene) her"-opslag.

Vigtigst af alt: Følg tags, ikke (kun) folk.

Indrøm det: De fleste af dine venner er i virkeligheden dybt uinteressante. Blandt andet derfor er mange af os inderst inde trætte af Facebook. Især Facebooks newsfeed, fordi det er en uskøn blanding af ligegyldigheder og reklamer. I bedste fald har man søgt ud i nogle mere emnespecifikke Facebook-grupper hvor der deles mere interessant indhold, da man også får input fra folk man ikke kender. Det er også derfor mange (mig selv i hvert fald) finder Twitter langt mere interessant end Facebook: Her følger man folk fordi de har noget spændende på hjerte, ikke fordi man har gået i skole med dem eller har samme mormor. På det punkt er Diaspora mere lig Twitter end Facebook. Man følger folk der er interessante.

Men man følger ikke kun folk. Diaspora har den geniale feature at man også kan følge #hashtags. Interesserer man sig for urban gardening? Så følger man et par tags for det. Intesserer man sig for en modernisering af ophavsretten? Så følger man måske #copyright og #creativecommons. Og så videre...

Mange – mig selv inklusive – fattede ikke Diaspora da de ankom dertil for nogle år siden. De fleste forlod derfor stedet igen uden at være synderligt imponerede. Men hvis man forstår at starte med at sammensætte sit feed af nogle interessante tags, og så finder nogle folk at følge på den baggrund, så får man sig med tiden et virkelig interessant feed.

Kommer fætrene, kusinerne og de gamle klassekammerater en dag væltende ind er der også plads og funtionalitet til det. Man kan inddele sine kontakter i såkaldte Aspects. Der kan man gruppere sine kontakter efter relationer, interesser eller andre parametre der giver mening for en selv, og ud fra disse dels vælge hvem man vil dele sine opslag med, men endnu vigtigere kan man også filtrere sit feed, så fx dem fra højskolen ikke forpester ens feed med ligegyldigheder. Facebook har vist nogle lignende muligheder (jeg bruger dem ikke), men (også) her var Diaspora først.

Fra et mere ideologisk synspunkt er en af Diasporas store styrker at det er et decentraliseret netværk. Der er ikke kun 1 sted man går hen og registerer sig. Der er mange. Alle kan drive deres egen lille del af Diaspora-netværket, såkaldte pods. Ingen kan, hvis de skulle få lyst, lukke netværket. Indholdet flyder på tværs af pods. Registrerer man sig på pod A kan man sagtens få indhold fra og følge folk fra pod B, C og Z. Og bliver man træt af den pod man befinder sig på kan man flytte til en anden.

Så var du en af dem der forlod Diaspora lige så hurtigt som du ankom, så er det måske tid til at give det en chance igen. Og var du ikke nok fremme i skoene til at registrere dig dengang, så kan du jo give det en chance i dag. Men uanset om du er tilbagevendende eller ny, og uanset om vi snakker Ello eller Diaspora, så kræver det også en indsats fra din side. Del noget spændende. Sæt dit nye feed sammen af ting du interesserer dig for. Hvis du bare læner dig tilbage og forventer at få serveret det samme (på godt og ondt) som du er vant til fra Facebook på et sølvfad, så er det dig der har fejlet. Ikke dit (nye) sociale netværk.

Kan du lide hvad du lige har læst? Så tryk på Flattr-knappen til venstre og red verden.

Skriv kommentar

  • Brug Textile hvis du vil lave funky ting i din kommentar.